Tuesday, October 24, 2006

در باره کردستان
اوضاع منطقه کردستان خیلی نگران کننده است. وقتم زیاد مجال به نوشتن در این باره نمی دهد اما اوضاع منطقه کردستان آنقدر حساس هست که از شما بخواهم مقاله طولانی زیر را مطالعه کنید.
سناريوهای سياه عليه P K K


دولتهای ترکيه آمريکا عراق و ايران طرح و توطئه خلع سلاح سازمان کارگران کردستان ,پ.ک.ک, و جلوگيری از فعاليت سياسی اين سازمان را در دستور کار خود دارند. در ماه های اخير دولت ترکيه سرکوبهای خود بر عليه مردم کردستان آن کشور را تشديد کرده است. پ.ک.ک نيز برای دفاع از خود به عمليات متقابلی بر عليه نيروهای امنيتی ترکيه دست زده است. اکنون توطئه های مخفی و پشت پرده برای ضربه زدن به پ. ک.ک شکل علنی پيدا کرده است. حتی دولت آمريکا يک ژنرال خود به نام جوزف رالستن را با سمت هماهنگی فرماندهی نيروهای امنيتی ترکيه بر عليه پ.ک.ک مامور کرده است.
رسانه های گروهی ترکيه روز 20 سپتامبر 2006 خبری را با تيتر پ .ک .ک از عراق رانده مي شود
را منتشر کردند. اين رسانه ها نوشتند که دولت عراق موافقت خود را با درخواست دولت ترکيه مبنی بر تعطيلی تمامی دفاتر و نمايندگيهای پ .ک . ک و جلوگيری از فعاليتهای اين سازمان در عراق اعلام کرده است.
روزنامه پرتيراژ ليبرال ترکيه حريت با عنوان پ .ک .ک در شمال عراق اردوگاه نخواهد داشت نوشت: راس ويلسون سفير آمريکا در آنکارا اعلام کرد که پ .ک. ک در شمال عراق هيچ اردوگاهی نخواهد داشت. او تاکيد کرد نقشه ای که در يک نشريه نظامی منتشر شده و در آن بخش از آناتولی ترکيه به عنوان خاک ارمنستان و کردستان نشان داده شده است ربطی به سياست رسمی آمريکا ندارد...
روزنامه ناسيوناليستی ترکيه نيز نوشت: نوری المالکي نخست وزير عراق با درخواست ترکيه موافقت کرده و گفته است : به دليل اين که پ .ک .ک يک سازمان تروريستی است دفاتر و نمانيدگي های آن در تمام کشور تعطيل مي شود. قرار مورد بحث در يک جلسه کابينه دولت عراق به تصويب رسيده است. مالکي افزود: با دولت ترکيه در هر موردی حاضر به همکاری هستيم.اين روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت: در همکاری ترکيه آمريکا و عراق اکنون فصل چيدن ميوه ها فرارسيده است. آنکارا به حکومت عراق گفته بود که ,صبر ما لبريز شده است., رالستن نماينده ويژه آمريکا در مبارزه با ترور در ترکيه به عراق رفت و پيام دولت ترکيه را به دولت عراق داد. پس از اين نخست وزير عراق نوری المالکي گفت:اعلام پ.ک.ک به عنوان يک سازمان تروريستي قابل قبول است. دولت عراق در اين مورد قراری نيز صادر کرده است. در اين قرار به بستن کليه دفاتر و نمايندگي ها و جلوگيری از فعاليت های سازمان پ.ک.ک در عراق تاکيد شده است. همچنين دولت عراق قول داده است که در زمينه امنيتی هرگونه همکاری با دولت ترکيه داشته باشد. علی الدباغ سخنگوی دولت عراق نيز در يک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که اين قرار در جلسه رسمی کابينه دولت اتخاذ شده است. او در اين کنفرانس تاکيد کرد: ,ما خواهان رابطه دوستانه با ترکيه و ديگر همسايگان خود هستيم.دفاتر و نمانيدگيهای پ.ک.ک از اين تاريخ در خاک عراق غيرقانونی است.در اين مورد مالکي طی تماس تلفنی نيز با طيب اردوغان نخست وزير ترکيه گفتگو کرد. همچنين عبدالقادر آکسو وزير کشور ترکيه در ديدار با همتای عراقی خود جواد البولاني بر مبارزه مشترک عليه پ.ک.ک تاکيد شد.
چندی پيش رسانه های ترکيه نوشته بودند که ژنرال ,جوزف رالستن, نماينده آمريکا جهت هماهنگی با دولت ترکيه برای حل مسئله ,پ.ک.ک, اعلام کرده که کشورش در صدد اتخاذ تدابير لازم جهت محاصره مواضع ,پ.ک.ک, در کردستان عراق است.
جوزف رالستن بعد از اولين نشست خود با ديپلماتهای ترکيه در يک کنفرانش خبری با روزنامه نگاران گفت: با تلاش و هماهنگی ترکيه مي خواهيم سريعا تدابير لازم را برای مقابله با نيروهای مسلح ,پ.ک.ک, اتخاذ نماييم.
رالستن در ادامه سخنانش افزود: ,بعد از ترکيه به عراق خواهد رفت تا با مسئولين عراقی و ارتش آمريکا در اين کشور گفتگو کند.,
به گفته رالستن وی از حکومت عراق خواهد خواست تا نماينده خود را برای هماهنگی با ترکيه و آمريکا جهت حل مناقشه نيروهای مسلح ,پ.ک.ک, تعيين نمايد.
براساس آخرين اخبار و گزارشات منتشره درباره حملات ترکيه به کردستان عراق توپخانه ارتش ترکيه ساعت 8 شب شنبه 23 سپتامبر با شليک 40 گلوله توپ دو روستای ,نزدور, و ,ئالوش, در منطقه زاخو در کردستان عراق را مورد حمله قرار داد.
توپخانه ارتش ترکيه از داخل خاک ترکيه و از سه محور بيجوي ارکسی و شويدی منطقه زاخو را توپباران کرد و ساکنان اين روستاها از بيم ادامه حملات و حفظ جانشان منازلشان را ترک کردند.
همچنين اعلام شده است که براثر حمله توپخانه ارتش ترکيه چند هکتار از جنگلهای اين منطقه دچار آتش سوزی شده و تيمهای آتشنشانی به علت وضعيت منطقه تا به حال موفق به خاموش نمودن آتش نشده اند.
شايات ذکر است که طی مدت 3 ماه گذشته اين ششمين بار است که ارتش ترکيه با استفاده از توپخانه اين مناطق را در مورد حمله قرار ميدهد.

همکاری حکومت ترکيه و آمريکا و ايران

بنظر مي رسد که حکومت جمهوری اسلامی ايران نيز در محدود کردن فعاليتهای سازمان کارگران کردستان(پ.ک.ک) دست داشته باشد. جمهوری اسلامي مدت زمانی است که نيروی نظامی زيادی را در مناطق مرزی کردستان ترکيه و عراق متمرکز کرده و امنيت و آرامش را از مردم مرزنشين سلب کرده است. برای مثال نيروهای نظامی جمهوری اسلامي به بهانه حمله به نيروهای نظامی پ.ک.ک روستاها و مزارع دامنه کوه قنديل در کردستان عراق را بارها بمباران کرده اند. روستاهای تنوره رابلکه ميرگه سور مزگوته کانی شينکه کانی خاتون کانی رش سوره دی و... زير بمبارانهای نيروهای نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفته اند که در اثر آن شماری از مردم اين منطقه کشته و زخمی شده است. مزارع اين روستاها نيز به آتش کشيده شده است. بخش زيادی از مردم اين منطقه از ترس حملات وحشيانه جمهوری اسلامي از خانه و کاشانه خود آواره شده اند. بي شک اين حملات در چهارچوب همکاريهای اگر چه نه رسما ولی عملی حکومت اسلامی ايران و دولت ترکيه و عراق و آمريکا تحت عنوان ,پاکسازی, پ.ک.ک صورت گرفته است.
اصولا در چارچوب قوانين بين المللی حمله نيروهای نظامی جمهوری اسلامی به منطقه کوه قنديل و کشتار مردم اين منطقه تجاوز آشکار به خاک کشور همسايه است و بايد محکوم گردد. در حالی که نه دولت عراق و نه آمريکا که اين کشور را تحت اشغال نظامی خود دارد کوچکترين اعتراضی به اين حملات وحشيانه جمهوری اسلامی نکرده اند نشان دهنده يک توافق چند جانبه است.
عمليات نظامى اسراييل در داخل خاك لبنان بهانه شده بود تا حکومت ترکيه و جمهوری اسلامي بمباران اردوگاه مرکزی ,پ.ک.ک, در کوه قنديل و حتی لشکرکشی دولت ترکيه به خاک کردستان عراق را توجيه كنند. براساس گزارش روزنامه تركى ,زامان, جمهوری اسلامی ايران حمايت خود را از عمليات احتمالى تركيه در خاك عراق اعلام كرده بود. زامان يک روزنامه مذهبي نزديک به حزب حاکم مذهبی ترکيه است که به جمهوری اسلامی نيز سمپاتی دارد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه گفته بود همانطوری كه آمادگى كشورش براى كمك به برقرارى دوباره صلح در خاورميانه مورد تاييد است پس بايد حق اين كشور در دفاع از خود و مبارزه با تروريسم هم مورد تاييد باشد.
روزنامه ,زامان, در اين مورد نوشت: ,فيروز دولت آبادى سفير ايران در آنكارا گفته است ايران مبارزه كشور همسايه اش تركيه عليه تروريسم را مورد حمايت قرار مى دهد.,
به نوشته روزنامه ,زامان, دولت آبادى سياست دوگانه آمريكا را مورد انتقاد قرار داد و گفت چگونه است كه آمريكا تهاجم اسراييل به لبنان را تاييد مى كند ولى از عمليات تركيه در خاك عراق حمايت نمى كند؟
دولت ترکيه تلويحا اعلام کرده است به احتمال زياد برای پايان دادن به تهديد پ.ک.ک که در کردستان عراق مستقر هستند به يک عمليات نظامی مرزی دست بزند. وزير امور خارجه ترکيه گفته که چنين عملياتي هميشه در دستور کار دولت قرار داشته است.
اما راس ويلسون سفير آمريکا در ترکيه در گفتگو با شبکه خبری ,ان.تی.وی, ترکيه در واکنش به تهديد ترکيه مبنی بر انجام عمليات در مرز عراق عليه کردهای شورشی جنوب اين کشور گفته بود:
,ما بار ها گفته ايم معتقديم اقدام نظامی يکجانبه در مرز عراق غيرمعقولانه خواهد بود.,
ويلسون در اين گفتگو تاکيد کرده است: ,برخورد با پ.ک.ک در شمال عراق راه حل مسئله نيست و اين امر منجر به آنچه ما عراق و ترکيه خواهان ديدن آن يعنی پايان فعاليتهای گروه تروريستی پ.ک.ک و پايان به مرگ و رنجی که مردم ترکيه با آن روبرو هستند نمي شود.,
سفير آمريکا همچنين حمايت واشنگتن از مبارزه دولت ترکيه با پ.ک.ک که آمريکا و اروپا آن را در فهرست گروههای تروريستی قرار دادهاند را نيز تکرار کرد.
سايت بازتاب که ربطی نزديکی با محسن رضايي دبير شورای تشخيص مصلحت نظام دارد در 29 مرداد نوشت: ايران برای چهارمين روز متوالی به گلوله باران منطقه كوه قنديل كه مقر اصلی گروهك تروريستی پ.ک.ک است ادامه داده و بسياری از اعضای اين گروهك در حمله فوق كشته و زخمی شده اند.
به گزارش خبرنگار اعزامی بازتاب به منطقه قنديل و مصاحبه با اهالی منطقه و يك نفر از نيروهای ,پ.ک.ک كه از گروهك فوق فرار نموده گفته است بيمارستان قنديل پر از زخمی بوده و گنجايش قبول مجروحين جديد را ندارد و پرسنل بيمارستان مجبور شده اند مجروحين را به شهر رانيه و اربيل منتقل نمايند. آمار كشته های اين حمله را بيش از 40 نفر اعلام كردهاند.,
بازتاب در ادامه گزارش خود نوشت: ,همچنين سايت خبری اتحاديه ميهنی كردستان اعلام کرد: يك گروه از روزنامه نگاران برای پوشش خبری به منطقه قنديل رفته اند كه با مخالفت و ممانعت نيروهای وابسته به پ.ک.ک مواجه شده اند. در حال حاضر گروهك فوق تلاش مي كند آمار دقيقی از تلفات خود به بيرون درج نشده و سعی مي كند در داخل خود سازمان نيز به خاطر انسجام نيروهای خود شمار تلفات را مخفی نگه دارد.,
بازتاب افزود: لازم به توضيح است در يك ماه اخير مسئولان تركيه اعلام نمودند: ,صبرمان تمام شده و به مقرهای ,پ.ک.ک, از جمله قنديل حمله خواهيم كرد. ولی با توجه به روابط پ.ک.ک با امريكا و از طرفی استفاده آمريكا از پ.ک.ک در رابطه با ايران آمريكا به بهانه های مختلف تا حال از عمليات تركيه عليه پ.ک.ک ممانعت كرده است و تنها درخواست آمريكا از پ.ک.ک خلع سلاح خود بوده است. گفتنی است نيروهای ايرانی مستقر در منطقه در آماده باش كامل به سر مي برند و منتظر انجام اقدامات شديدتري عليه گروهك تروريستی ,پ.ک.ک, هستند.
سايت بازتاب همچنين در گزارش ديگری در 2 شهريور 1385 نيز نوشت:,سخنان هفته گذشته نماينده مردم سردشت و پيرانشهر در نطق پيش از دستور خود كه با حمله به مقامات كشور از برخورد با عناصر گروهك تروريستی پ.ك.ك انتقاد كرد موجی از محكوميت و نگرانی مردم مناطق مرزی را در پی داشت.,
به گزارش خبرنگار ,بازتاب, از اروميه محمد كريميان در نطق پيش از دستور خود در بيست و چهارم مرداد ماه در نقش سخنگوی پ.ك.ك ظاهر شد و گفت: به دولت تركيه هشدار مي دهم كه حقوق بيست ميليون كرد در آن كشور را ناديده نگيرند و به لشكركشي هايش به مناطق كردنشين پايان بخشند. مسئولان تركيه به خوبی مي دانند مسئله كردها در آن كشور مانع پيوستن تركيه به اتحاديه اروپاست و به مسئولان امنيتی دولت جمهوری اسلامی هم تذكر مي دهم در توافقات امنيتی پيرامون سركوبی كردهای تركيه تجديد نظر كنند چرا كه در هيچ كجا اسلام اجازه نداده است كشوری اسلامی با ژنرالهای لائيك تركيه عليه مسلمانان كردستان در آن كشور به جنگ برخيزد و بايستی بدانند هر گونه تحرك عليه مبارزان كردستان تركيه بازتاب منفی در بين جمعيت چهل ميليونی كردها در خاورميانه خواهد داشت.
اظهارات اين نماينده در حالی است كه توافقات نظام در رابطه با سركوب گروهك تروريستی ,پ.ك.ك, است نه كردها و مردم كردستان شاهد هستند كه اين گروهك مزدور هر چند روز يك بار شماری از مردم و نيروهای بسيجی و نظامی ايران را شهيد ميكند و حتی دو روز پس از سخنرانی ايشان در حوزه انتخابيه شش نفر از بسيجيان مخلص كرد به دست همين مزدوران شهيد شدند.,
بازتاب تحت عنوان ,يك كارشناس مسائل كردستان, با اشاره به بخشی از اظهارات كريميان نوشت: مبنی بر اينكه ,در هيچ كجا اسلام اجازه نداده است كشوری اسلامی با ژنرالهای لائيك عليه مسلمانان كردستان در آن كشور به جنگ برخيزد, گفت: اولا نيروهای نظامی جمهوری اسلامی در داخل تركيه عليه مسلمانان كردستان نجنگيده اند. اگر مداركی داريد ارائه نماييد و گرنه به خاطر خود شيرينی برای اين گروهك تروريستى شعار ندهيد. ثانيا همه مردم كردستان مي دانند اين گروهك كمونيست بوده و دشمن مسلمانان است و مي توانيد به مرامنامه اين گروهك مراجعه کنيد... اين كه آيا منظور شما از مبارزان كردستان تركيه گروهك مزدور آمريكايی پ.ك.ك است؟... اكنون جای گلايه از نمايندگان محترم حاضر در آن سخنرانی است كه چرا اعتراضی به اين سخنان كوته بينانه كه از بلندگوی جايگاه محترمی چون مجلس پخش ميشد نكرده اند تا بيش از اين دل خانواده شهدا كه به دست اين گروهك ملحد به شهادت رسيدهاند نشكند؟ ...,
اين کشمکش مقامات جمهوری اسلامي و اشک تمساح ريختن کريميان قبل هر چيز عمق جنايت جمهوری اسلامی عليه مردم کردنشين مرزی و پ.ک.ک را به نمايش مي گذارد. بنابراين جمهوری اسلامي در سرکوب و وحشيگری مردم کرد دست کمی از سرکوبها و وحشيگريهای صدام حسين و دولتهای بورژوای ملی و نظامی ترکيه ندارد.

طرح امنيتی ترکيه

در يک طرح نظامی جديد ترکيه درصدد است به منظور پايان دادن به فعاليتهای پ.ک.ک با 50 هزار نيرو تا عمق 60 کيلومتری وارد خاک کردستان شود. ستاد ارتش ترکيه برای پايان دادن به فعاليت حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) کماکان در صدد آغاز طرح جديدی برای حمله وسيع است. در اين باره روزنامه ترکی ,مليت, به نقل از چند مقام ترکيه نوشت: ,کارهای اوليه اين طرح جديد در حال بررسی و تصويب آن از سوی دولت قرار دارد., اين روزنامه نوشت ,با توجه به اين طرح امنيتی ترکيه بايد با 50000 نيروی نظامی تا عمق 60 کيلومتری خاک کردستان فدرال پيشروی کرده و کوهستان ,قنديل, را به محاصره کامل خود درآورد.,

بنا به گزارش اين روزنامه ,يک بند ديگر طرح امنيتی اين است که نيروهای نظامی ترکيه همزمان با عمليات جنگنده های اين کشور در خاک کردستان بتوانند پايگاههای نظامی پ.ک.ک را منهدم سازند.,
بدين ترتيب براساس گزارش رسانه های ترکيه از جمله اهداف طرح وسيع دولت ترکيه نابودی اردوگاههای پ.ک.ک کشتار اعضای آن و خلع سلاح باقی مانده آن سازمان در کردستان است. براساس اين طرح پس از نابودی پ.ک.ک دولت ترکيه حقوق ملی کردها را در چارچوب قوانين ترکيه و مورد قبول اتحاديه اروپا برای عضويت ترکيه در اين اتحاديه به رسميت خواهد شناخت. همچنين بنا به گزارش روزنامه های ترکيه اين طرح توسط احمد نجد سزر رئيس جمهوري رجب طيب اردوغان نخست وزير و ايملی اسکوک رئيس ستاد ارتش ترکيه تهيه شده است. قرار است حداقل از طريق فشار به رهبران احزاب کردستان عراق و دولت عراق پ.ک.ک خلع سلاح شود.
اما بايد ديد که در صورت آغاز چنين طرح وحشيانه کارگران و سازمانهای چپ ترکيه و مردم حق طلب و رنجديده کردستان ترکيه و عراق و ايران همچنين نيروهای چپ سوسياليست و آزاديخواه منطقه چه عکس العملی نشان خواهند داد؟

نتيجه گيری

همه اين وقايع نشان دهنده اين واقعيت غيرقابل انکار است که هيچکدام از دولتهای منطقه و در راس همه دولت آمريکا کمترين علاقه ای به حل انسانی و سياسی مسئله مردم کرد در اين منطقه را ندارند مگر اين که احزاب و سازمانهای بورژوای کردی را به زائده سياستهای خود تبديل کنند. سازمان پ.ک.ک به ويژه از اوايل سالهای دهه نود و قبل از دستگيری عبداله اوجالان رهبر پ.ک.ک بارها اعلام آمادگی کرده بود که حاضر است با دولت ترکيه بر سر ميز مذاکره بنشيند. اين سازمان بارها آتش بس يک طرفه با نيروهای نظامی ترکيه اعلام کرده است. طولانيترين آتشبس پ.ک.ک پس از دستگيری عبدالله اوجالان رهبر اين سازمان در سال 1999 بود که پنج سال طول کشيد. آخرين بار مرات کارايلان از رهبران پ.ک.ک با اعلام آن که اين گروه آماده است در روز اول سپتامبر 2006 به عنوان روز جهانی صلح آتش بس مشروطی را با دولت ترکيه به مورد اجرا گذارد تاکيد کرد دولت ترکيه بايد به خواستهای جامعه کرد اين کشور پاسخ گويد. اما هيچکدام از اين آتش بس ها نه تنها توسط دولت ترکيه پذيرفته نشد بلکه سازمان مخوف پليس مخفی و برخی از ژنرالهای ترکيه طراح ترور و بمب گذاريهايی بودند که آنها را به نام پ.ک.ک به خورد جامعه دادند. حتی تاکنون گروههايی را به نام گروههای کردی به وجود آوردهاند که دست به ترور زدند و آنها را نيز به پ.ک.ک نسبت دادند. يکی از اين گروههای مافيايی دولتی تشکيل يک گروه مذهبی در کردستان بود که همين گروه چند سرمايه دار را نيز ترور کردند و به پ.ک.ک نسبت دادند. اين ماجرا از طريق رسانه های ترکيه و در رقابت جناح بنديهای حاکميت افشا شد. استاندار کردستان اين گروه رامسلح کرده بود تا پ.ک.ک را بدنام و در کردستان منزوی کند.
دليل اصلی اين وضعيت اولا به لحاط سياسي حفظ قدرت ارتش در ترکيه است. کردستان همواره به عنوان منطقه ناآرام اعلام مي شود تا ژنرالها همچنان توازن قدرت خود را در دولت ترکيه حفظ کنند. دوما به لحاظ اقتصادی نيز کردستان برای ژنرالها و تيمهای ويژه نظامی و پليس مخفي منطقه ای سودآور است. در اين منطقه از پليس مخفی تا تيمهای ويژه ضدترور برخی از نمايندگان مجلس و استاندارها تا ژنرالها و فرماندهان ارتش و ژاندارمري انحصار قاچاق اسلحه و مواد مخدر و حتی قاچاق انسان که از مسير افغانستان به ايران و از ايران به ترکيه. از ترکيه به اروپا را در کنترل خود دارند. تاکنون در اين مورد نيز در رقابت جناحهای حاکميت و جا به جايی قدرت بين احزاب مسائلی به رسانه ها درز پيدا کرده است. حتی کميته های تحقيق دولتی برای بررسی اين مسئله تشکيل شده است که تاکنون نتايج تحقيق آنها علنی نشده است. در يک مورد تصادف عجيبی در يکی از جاده های ترکيه رخ داد. در اين تصادف يک تريلی از روی يک اتومبيل شخصی با سه نفر سرنشين رد مي شود که اين سه نفر در ميان لاشه اتومبيل در دم جان ميسپارند. يکی از اين سه نفر عضو کادر رهبری حزب حاکم وقت و نماينده مجلس ديگری يک شخص فراری معروف در ترکيه که از سوی پليس بين المللی به دليل قتل و قاچاق مواد مخدر اسلحله تحت تعقيب بود و سومی خانم معروفی که رياست بخشی از زنان تن فروش به ويژه به مقامات بلند پايه دولتی و سرمايه داران را به عهده داشت. هر سال نام اين خانم در رديف بالای ماليات دهندگان کلان در رسانه ها انعکاس مي يافت. اين ماجرا تعجب جامعه را برانگيخت که رابطه اين سه نفر چه بود و اين تصادف چگونه رخ داد. مسئله به سادگی تصفيه خونين باندهای بزرگ قاچاق مواد مخدر سازماندهی فحشا و غيره را نشان مي داد.

در دوران جنگ ايران و عراق به دليل ممنوعيت فروش اسلحه به ايران قاچاق اسلحه به ايران عمدتا از طريق ترکيه بود. حتی شرکتهای ترکيه قطعات يدکی فانتومهای جنگی را از آمريکا وارد مي کردند و با تعويض آرم آن راهی ايران ميکردند. در آن دوره براساس آمارهای رسمي روزانه به طور ميانگين بيش از سه هزار ماشين باری از مرز بازرگان وارد ايران ميشد. برخی از فرماندهان سپاه پاسداران و مقامات جمهوری اسلامی و باندهای مافيای وابسته به جناحهای مختلف جمهوری اسلامی نيز همکاران همين قاچاقچيان کلان مواد مخدر و اسلحه هستند. در چنين موقعيتی آيا مقامات بلندپايه و ژنرالهای ترکيه به راحتی اجازه خواهند داد که مردم کردستان ترکيه از امنيت و آرامش و آزادی و برابری و رفاه برخوردار باشند؟
در هر صورت پ.ک.ک نيز مبارزه مسلحانه خود را از سال 2004 به اين سو افزايش داده است در حالی که اين سازمان در ماههای اخير تحت فشار زيادی قرار گرفته است. ترکيه نيروهای نظامی زيادی را با توپ و تانک و هليکوپتر و هواپيماهای جنگنده برای مقابله با اين سازمان در مرزهای خود با ايران و عراق و شهرهای کردستان مستقر کرده است. حضور گسترده نيروهای نظامی و امنيتی در مناطق کردنشين آناتولی بسيار محسوس است.
لازم به يادآوری است که در اعتراضات تودهای که در ماه آوريل 2006 در مناطق کردنشين در اعتراض به جنايات نيروهای امنيتی روی داد رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه به نيروهای امنيتی اين کشور دستور داد به زنان و کودکانی که به گفته وی به عنوان ابزار تروريسم مورد استفاده قرار مي گيرند تيراندازی کنند. اين اعتراضات پس از عمليات هفته آخر مارس ارتش ترکيه که طی آن چهارده نفر مظنون به چريکهای پ.ک.ک کشته شدند آغاز شد.
اعتراض ودرگيری شهر دياربکر در روز پنجشنبه 30 مارس به شهر مجاور بتمن نيز کشيده شد و صدها جوان در اين شهر با ماموران پليس درگير شدند.
اردوغان دستور تيراندازی به کودکان و زنان معترض را هنگامی به زبان آورد که روز شنبه 1 آوريل 2006 کودکان 9 7 و 3 ساله از جمله 7 نفری بودند که در جريان حمله وحشيانه نيروهای امنيـتی در شهرهای کردنشين ,دياربکر, و ,بتمن, به مردم معترض و صف تظاهرکنندگان کشته شدند.
در طول سه روز اعتراض تودهای و هجوم وحشيانه نيروهای امنيتي - 28 تا 31 مارس 2006 - ساختمانهای دولتي بانکها و اتومبيلها به آتش کشيده شدند. حدود 15 نفر توسط نيروهای امنيتی به قتل رسيدند و بيش از 360 نفر مجروح و 546 نفر نيز دستگير شدند.
اتحاديه اروپا و سازمان ملل متحد در مقابل اين همه وحشيگری دولت ترکيه و کشتن کودکان تنها اظهار نگرانی کردند و خواستار رعايت حقوق فرهنگی و فرصتهای اقتصادی بيشتر برای اقليت کرد ترکيه شدند.
البته ناگفته نمايند که روابط ترکيه و ايران بسيار شکننده است. برای مثال مقامات ترکيه روز بيستم سپتامبر هواپيمای بوئينگ 707 جمهوری اسلامی ايران که مقامات و خبرنگاران ايرانی از سفر آفريقا و آمريکا به مقصد تهران در پرواز بود واداربه فرود اجباری در شهر استانبول کردند.
هواپيمای ايرانی متوقف شده در استانبول حامل 90 نفر از هيات همراه احمدي نژاد رييس جمهور از جمله عليرضا طهماسبی وزير صنايع معاون وزير خارجه دو نماينده مجلس خبرنگاران و برخی اعضای هيات و مامورين امنيتی بود. در پی اين اقدام صبح چهارشنبه(بيست سپتامبر) سفير ترکيه در تهران به وزارت خارجه احضار و اعتراض ايران نسبت به فرود اجباری و حدود 8 ساعت توقف هواپيمای ايرانی در فرودگاه استانبول به وی ابلاغ شد.
عليرضا طهماسبي وزير صنايع ايران نيز اين اقدام ترکيه در فرود اجباری هواپيمای حامل مقامات دولتی جمهوری اسلامی را توهين به ملت ايران دانست.
مسئولان فرودگاه استانبول فرود اجباری اين هواپيما را نداشتن مجوز معتبر عبور از آسمان ترکيه اعلام داشتتند اما مقامات ايرانی با رد اظهارات آنان گفته اند که مجوز عبور هواپيما تا چهل و هشت ساعت پس از فرود اجباری هم معتبر بوده است. سفير ترکيه در تهران به وزات خارجه فراخوان خوانده شد و اعتراض حکومت ايران به او ابلاغ گرديد.
معاون استاندار استانبول گفته است که وي موضوع را به وزارت امور خارجه و وزارت راه تركيه منعكس و يك كميسيون ويژه اين موضوع را بررسی خواهد كرد.
در جريان جنگ لبنان در ماه گذشته نيز مقامات ترکيه دو فروند هواپيمای ايرانی را به ظن حمل اسلحه برای حزب الله وادار به فرود اجباری در خاک اين کشور کردند و مورد بازرسی قرار دارند. ترکيه متحد آمريکا و اسرائيل در منطقه است. در عين حال حکومت ترکيه و ايران در سرکوب مردم کرد منافع مشترکی دارند و تاکنون نيز در اين مورد همکاريهای نزديکی داشتند.
در منطقه خاروميانه حدود 40 ميليون مردم کرد زبان به سر مي برند. که بيش از 20 ميليون نفر آن شهروند ترکيه هستند. اما همه دولتهای ترکيه از ناسيوناليستهای طرفدار آتاتورک ژنرالهای کودتا کننده طرفدار آتاتورک و اکنون هم حزب مذهبی حاکم منتقد سابق سياستهای سکولار آتاتورک(از دورانی که به حاکميت رسيد به انتقادات خود پايان داد) همگی حق شهروندی مردم کرد را نقض کرده و سرکوب کرده اند. ارتش و نيروهای امنيتی دولت ترکيه تاکنون دهها هزار نفر از مردم کرد را قتل عام کرده اند؛ ميليونها نفر از مردم اين منطقه را به زور به نقاط ديگر ترکيه کوچ داده اند و کردستان به لحاظ اقتصادی يکی از محرومترين استانهای اين کشور است. بنابراين اين بيست ميليون انسان حق طلب تاکنون نه تنها از هيچ حقوق انسانی و برابری و رفاه برخوردار نبوده اند بلکه همواره مورد تهاجم نيروهای امنيتی ترکيه نيز قرار دارند.
در چنين شرايطي جدا از اين که هر انتقادی به سياستهای سازمان پ.ک.ک داشته باشيم تا زمانی که دولت ترکيه به سرکوب و کشتار مردم کرد ادامه مي دهد و فعاليت سياسی و اجتماعی احزاب را به رسميت نمی شناسد حق طبيعی اين سازمان است که به مبارزه سياسی - نظامی خود عليه دولت ترکيه ادامه دهد. از اين رو بايد سياستهای سرکوبگرانه و غيرانسانی دولت ترکيه و توطئه های مشترک دولت ترکيه عراق ايران و آمريکا بر عليه پ.ک.ک را صريحا محکوم کرد.
شکی نيست که در چنين موقعيتي کارگران و زنان و جوانان و مردم محروم و زحمتکش کردستان ترکيه صف مستقل خود را به وجود آورند و برای رفع ستم ملی و رسيدن به يک جامعه برابر آزاد و انسانی و مرفه مبارزه کنند. اما آنچه که برای مردم حق طلب و آزاديخواه کرد و در پيدايش آن طبقه کارگر آگاه و متحد ترکيه عراق و ايران مهم و ضروری است اتکايشان به نيروی خود و همبستگی طبقاتی در راه مبارزه برای دستيابيبه حق تعيين سرنوشت خويش تا سر حد جدايی و تشکيل دولت مستقل است. اين امر زمانی امکانپذير خواهد شد که فعاليت احزاب و تشکلهای تودهای و رسانه های گروهی آزاد باشد و در فضايی آزاد به آرای مستقيم مردم کرد برای زيستن در چهارچوب کشوری که زندگی مي کنند و يا جدايی و تشکيل دولت مستقل مراجعه شود. اين راه انسانی است نه راه حلهايی چون فدراليسم و خودمختاری. زيرا فدراليسم و خودمختاری ستم ملی را از بين نمي برد بلکه ستم ملی را پنهان ميسازد که دوباره در يک چرخش تاريخی ديگر مانند يک غده چرکين سر باز ميکند و دوباره انسانهای زيادی را در کام خود مي بلعد. بي شک هم دولتهای منطقه و هم آمريکا و متحدانش و هم جريانات بورژوازی کرد با اين مبارزه مخالف هستند به اين دليل ساده که با منافع طبقاتيشان در تضاد است. بنابراين کارگران مردم آزاديخواه و انقلابی کردستان هر سه کشور ياد شده نبايد به هيچ حزب و سازمانی اجازه بدهند که بر سر حق مبارزه سياسی و اجتماعي شان برای رسيدن به حق تعيين سرنوشت معامله صورت بگيرد. زمانی مردم کرد در اين سه کشور به حق تعيين سرنوشت خود تا سر حد جدايی خواهند رسيد که يا حاکميت در اين کشورها يا با انقلاب اجتماعی به رهبری طبقه کارگر تغيير کند و يا در يک توازن قوای اجتماعی اين حق بر حکومت مرکزی تحميل گردد.
طبيعی است که به رسميت شناختن اين حق سياسی و انسانی مردم تحت ستم کرد نه تبليغ جدايي بلکه به رسميت شناختن اين حق و خشکاندن ريشه تاريخی سرکوب مردم کرد است. تا آنجا که به جنبش کارگری کمونيستی مربوط است برداشتن مرزهای ارتجاعی و اتحاد و همبستگی همه کارگران و مردم آزاديخواه جهان است نه جدايی. اما اتحاد و همبستگی بايد آگاهانه و داوطلبانه باشد نه با زور و سرکوب و کشتار و زير غرش توپها و تانکها و هواپيماهای جنگی. متاسفانه رفتار تاکنونی دولتهای ايران و عراق و ترکيه با مردم حق طلب و آزاديخواه کرد بسيار هولناک و تکاندهنده و وحشيانه بوده است. کمتر خانوادهای مي توان در ميان خانواده های مردم کرد پيدا کرد که اعضايی از خانواده خود را در يورش و سرکوب نيروهای مرکزی از دست نداده باشد. اساسا خاورميانه بدون حل ريشه ای مسئله مردم فلسطين و مردم کرد به صلح و آرامش واقعی نخواهد رسيد.
سرانجام تنها انقلاب کارگری کمونيستی مي تواند به کليه مصائب و فلاکتهای مردم خاورميانه از جمله ستم ملی پايان دهد و در همه عرصه های اقتصادي سياسي اجتماعي فرهنگي جنسی و ملی برابری واقعی برقرار سازد.

بيست و چهارم سپتامبر 2006
بهرام رحمانی


Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?