Sunday, July 30, 2006



ارزيابی دفتر سياسی حزب کمونيست لبنان از تحولات جاری لبنان، جهت اطلاع سازمان‌های حزبی و دوستان حزب

تارنگاشت عدالت

منبع: مارکسيسم- لنينسم امروز*
برگردان: ع. سهند

از شروع تجاوز، حزب ما به مثابه نيرويی که پيشاپيش آن‌هايی که با همه وسايل با تجاوز و حمله مخالفت می‌کنند، موضع و برخورد خود را تعريف کرده است. اين تجاوز بخشی از طرح صهيونيستی- آمريکايی برای منطقه است، به علاوه، اين اقدام تجاوزکارانه‌ای است که با مجوز و پوشش بين‌المللی، به ويژه از طرف ايالات متحده، که از شورای امنيت سازمان ملل به عنوان ابزاری جهت اعمال فشار و کنترل استفاده می‌کند، پيش برده می‌شود. اين تجاوز هم‌چنين بر هم‌دستی و سازش رژيم‌های رسمی عرب قرار داشته و از جو جاری اختلاف سياسی در داخل لبنان، استفاده می‌کند.

تجاوز ادامه دارد و به چند بخش کشور در حال گسترش است. با هدف اعمال فشار روانی بر مقاومت از يک سو، و سعی در بالا بردن صدای انتقاد از مقاومت در سوی ديگر، تمرکز تجاوز به خصوص بر زيرساخت و وارد آوردن تلفات انسانی و غيرنظامی و به آتش کشيدن جاهای مختلف بوده است. اين رويکرد از جوّ سياسی عمومی کشور و موضع‌گيری برخی از مقامات و نيروهای سياسی بهره‌برداری می‌کند. خسارات مادی و تلفات انسانی بسيار عظيم است. اما به رغم اين‌ها، پايداری، به ويژه در جنوب دامه دارد.

به رغم پايداری- که تاکنون در ضربه به ماشين جنگی صهيونيستی، حملات به شهرها و روستاهای جليله، و وارد آوردن تلفات انسانی به صفوف دشمن تبلور يافته و موجب ناتوانی اسرائيل در دستيابی به اهداف حساس نظامی لازم برای تقويت روحيه جمعيت و ارتش آن شده است- به رغم تمام اين‌ها، تحت فشار ايالات متحده، تلاش بين‌المللی از طرف سازمان ملل، اروپا، و فرانسه در جريان است که می‌خواهد از تجاوز، امتيازات سياسی مانند اجرای قطع‌نامه ۱۵۵٩سازمان ملل، انجام مذاکرات به دست آورده و تحت پوشش ادامه عمليات نظامی به پيشبرد سياست اسرائيل و متحدان بين‌المللی آن کمک کند.

ما معتقديم به علت سقف بالای شرايط آمريکايی‌ها و اسرائيلی‌ها، به ويژه شرط آن‌ها برای در هم شکستن حزب‌الله و پايان کامل دادن به نقش آن- که گام اول آن‌ها در جهت در هم شکستن يا ضربه بزرگ زدن به محور سوريه - ايران است، اين کار شکست خواهد خورد. تا اينجا به نظر می‌رسد برقراری آتش بس به سود مقاومت بوده و برای اسرائيل که آماده تحمل چنين چيزی نيست، يک نوع شکست محسوب شود. از اينرو، ما معتقديم عمليات نظامی نسبتاً طولانی خواهد بود و می‌تواند به خارج از مرزهای لبنان نيز گسترش يابد- که در اين صورت ما با تحولات و مسير کاملاً متفاوتی روبرو خواهيم بود که اکنون نمی‌توان آن را پيش‌بينی کرد.

در هر صورت، بعد از ۱۲ ژوئيه، کشور وارد مرحله کاملاً جديدی شده است که سمت و سوی آن را نتايج اين جنگ تعيين خواهد کرد. در صورتی که مقاومت به پايداری خود ادامه دهد و اسرائيل نتواند به اهداف خود دست يابد، کشور وارد موازنه جديدی خواهد شد که در آن طرف مرتبط با محور سوريه- ايران در موقعيت قوی‌تری قرار خواهد گرفت، و سوريه و ايران يک بار ديگر از نفوذ بيش‌تری بر تحولات سياسی لبنان برخوردار شده و طرف ديگر مجبور به عقب‌نشينی خواهد شد.

اگر عکس اين اتفاق بيافتد - به اين بهانه که دليل شکست لبنان وضعيت دشمن داخلی بوده است- مبارزه به مبارزه داخلی مبدل خواهد شد، چيزی که کشور را به سوی يک جنگ داخلی جديد سوق خواهد داد؛ در اين صورت، مبارزه بين گروه‌های سکتاريستی برای افزايش سهم خود از نظام سياسی که در نتيجه پی‌آمدهای جنگ دچار بحران شده است، رخ خواهد داد و گروه‌های سکتاريستی مشخصی سعی خواهند کرد از شکست لبنان به سود خود بهره‌برداری کنند.

براساس اين ارزيابی و با توجه به ضرورت دفاع از کشورمان، ما معتقديم وظيفه اصلی، مقابله همه‌جانبه و با يک موضع منسجم ميهنی، با اين تجاوز است- موضعی که موجب تقويت وحدت ملی شود. به عنوان بخشی از اين موضع، مقامات لبنانی نبايد به فشارهای جاری و مستقيم بين‌المللی امتياز سياسی بدهند، و در اجرای عمليات نجات و امدادرسانی تعلل کنند. اين وظيفه آن‌ها است. هم‌زمان، ديگر نيروهای سياسی داخلی بايد از پيشبرد موضوعات مشخصی که تجاوزگر و متحدين آن به سود خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، خوداری نمايند. آن‌ها بايد گفتمان سياسی را در جهت تقويت پايداری و مقاومت و خنثا کردن اهداف دشمن، هدايت کنند. پايداری و مقاومت مردم لبنان می‌تواند تعادل نيروها را تغيير دهد، و ما پيشنهاد می‌کنيم يک نشست ملی تحت اين شعار برپا شود.

اين وظيفه اصلی است که رهبری حزب برای تحقق آن فعاليت می‌کند و تاکنون يک سری گفت و گوهای سياسی، با نبيه بری، ميشل آوون، حزب سوسياليست مترقی، باحيه الحريری، و سليم الحوص داشته است.

حزب هم‌چنين در ملاقات‌هايی که به دعوت احزاب ديگر- به عنوان مثال به دعوت الحوص- برپا شده، شرکت کرده است. حزب هم‌چنين، به خاطر همبستگی، با احزاب و نيروهای سياسی خارج کشور تماس گرفته است. تا کنون در يونان، فرانسه، بحرين، کانادا، هند، ايتاليا، اسپانيا، استراليا، بلژيک، سوييس و بريتانيا، بيانيه‌های همبستگی صادر و آکسيون‌های دفاعی برپا شده است.

سازمان‌های حزب در جنوب، با همه امکانات خود به تقويت پايداری و مقامت کمک می‌کنند.

حزب در کارزار رساندن کمک از طريق سازمان‌های سياسی و خصوصی، به بيروت و مناطق ديگر فعالانه شرکت دارد.

آنچه اکنون ضروری است، عبارت است از:

مقابله با متجاوز با استفاده از همه ابزار؛
افزايش فعاليت سياسی داخلی، به ويژه در مناطق مورد تهديد؛
شرکت در همه جا و در همه کارزار‌ها برای رساندن همه اشکال مناسب و به موقع کمک؛
تشديد فعاليت سياسی در حزب، از طريق برگزاری جلسات و نشست‌ها؛
کارزار حمايت از پايداری سازمان‌های ما و جمع‌آوری کمک‌های لازم برای فعاليت آن‌ها؛


http://www.mltoday.com/

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?